پروژه های پاندورا Pandora Projects
یکی از بزرگترین مشکلات کنونی در عرصه سازماندهی اطلاعات، سازماندهی منابع
موسیقایی است. با دیجیتالی شدن موسیقی، عرصه تولید، توزیع و استفاده از آن همه گیر
شده است. امروزه علاقه مندان موسیقی، هر یک هزاران قطعه موسیقی از صدها هنرمند
دارند، و روز به روز بر حجم آنها می افزایند. مشکل چگونگی سازماندهی آنهاست.
آشنایی و استفاده از نرم افزار های مولتی مدیا که امکاناتشان روز به روز در حال
افزایش است، کمک ها و راه حل های خوبی در این زمینه ارائه می کنند. منتهی به شرطی
که متادیتای هر قطعه موسیقی به همراه فایل آن در نرم افزار مذکور ثبت شود و سختی
کار هم در اینجاست. متادیتاهای مشخص شده بسیار ضعیف و عمومی اند. و نیازهای
کاربران متخصص را برآورده نمی کنند.
سازماندهی موسیقی در مقیاس های گسترده تر و بزرگتر که میلیون ها قطعه را شامل
شود، کاری بس بزرگ و دشوار است. بسیاری از کتابخانه ها و مراکز ملی موسیقی فراتر
از توصیف و تحلیل موضوعی در حد اختصاص دادن چند کلیدواژه فراتر نرفته اند. و این
در حالی است که تحلیل موسیقی با توجه به گستردگی و افزایش آن ضروری است.
پروژه پاندورا
یا به عبارت بهتر سایت موسیقی پاندورا که خدماتش را صرفا در آمریکا عرضه می کند،
دست به بزرگی زده است. در طی اين پروژه موسیقی دانان بسیاری توسط این سایت استخدام شدند تا کار تحلیل موسیقی را انجام دهند. آنها در طی
چندین سال در حدود 400 ویژگی یا خصیصه ترانهها را مورد
بررسی قرار
دادند، خصوصیاتی مثل ملودی و ریتم ترانهها و غیره. حجم قطعات کار شده نیز تاکنون
بسیار زیاد بوده و روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود. کاربران با استفاده از این سایت میتوانند بطور آنلاین به
ترانههای خوانندههای مورد علاقهشان گوش کنند
و مهمتر از آن میتوانند به آسانی خوانندگانی را که سبک
خوانندگی مشابه هنرمند مورد علاقهشان را دارند،
نیز پیدا
کنند.
سایت پاندورا
یک موتور جستجو نیست ، برنامههایش هم
هوشمند نیستند ، ولی کاری که انجام میدهد ، نمونه ابتدایی تحلیل و
جستجوی اصوات در اینترنت است.
آرشیو رادیو نیز از سال
1379 به بعد با هدف فهرستنویسی توصیفی و تحلیلی منابع موسیقایی خود کاری مشابه
سایت پاندورا را انجام می دهد. منتهی تعداد خصیصه های مورد بررسی کمتر است. ملاک انتخاب
این خصیصه ها نیز جامعه کاربران و برنامه سازان رادیو است. متاسفانه ما بسیار شاهد
بکارگیری و استفاده نابجا از موسیقی در برنامه ها هستیم. و این هم بر می گردد به
بی سوادی موسیقایی برنامه سازان، کمبود کارشناسان موسیقایی، ضعف های آرشیوی و ضعف در
تحلیل های موسیقی و بسیاری عوامل دیگر. به هر حال در این مجموعه کار همه به نوعی
مقصرند. عمده ترین دلیل آن هم حرفه ای نشدن کارهاست. با این وجود ارزش کار تحلیل
موسیقایی بسیار بالاست. به عنوان مثال موسیقی های بین الملل موجود در آرشیو، بر
اساس دوره ، ریتم، حالت، فرم اجرا، نوع و غیره اصطلاحات نمایه ای می گیرند.
پاندورای حفاظت دیجیتالی: پاندورا یعنی
حفاظت و دسترسی به منابع مستند شبکه ای در استرالیا. این پروژه در سال 1995 شکل
گرفت. کالین وب مدیر این پروژه بسیار زیبا و جالب از روند آغاز و انجام پروژه سخن
گفته است. حفاظت دیجیتالی منابع شبکه ای چالش بسیار بزرگی در سالهای 1992 تا 1995
بود بطوریکه پروژه های بسیاری در فاصله این سالها متولد شدند. در پروژه پاندورا درباره
مباحث مربوط به مجموعه سازی، مديریت، ابرداده، حفاظت، کنترل و دسترسی سخن رفته
است. در سال 1379 طی تحقیقی درباره حفاظت دیجیتالی این پروژه را بررسی و معرفی
کردم ، اطلاعات آموزنده بسیاری دارد و یکی از بزرگترین پروژه ها بوده است. البته
در حوزه حفاظت دیجیتالی آنقدر پروژه کار شده که شمار آنها از عدد و رقم خارج است.